Science, didactics in English as a Foreign Language and lifelong learning
DOI:
https://doi.org/10.32870/vel.vi24.262Abstract
The present reflection article aims to acknowledge that science, as an instrument of knowledge, is permeated by those conceptual movements. For this purpose, a literature review on the subject is developed in databases and magazines, resulting in transcending from traditional postures and methods to include a multidisciplinary, transdisciplinary, and complex vision that allows a broader spectrum of study and comprehension of the surrounding world. It is concluded that this phenomenon generates a conceptual, practical, and functional displacement in education. This is to consider it a tool for constructing society and citizens´ formation. Consequently, the didactics of English as a foreign language and the pedagogical knowledge emerge as mechanisms to enhance the educative processes. In particular, those related to the foreign language, English, and the development of reading comprehension in that language in Colombian contexts.
Downloads
Metrics
References
Abreu, O., Rhea, S., Arciniegas G y Rosero, M. (2018). Objeto de estudio de la didáctica: Análisis histórico epistemológico y crítico del concepto. Formación Universitaria 11(6), 75-82. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000600075
Acosta, E. (2019). Influencia de un programa didáctico, basado en la metacognición, en la comprensión lectora del inglés en estudiantes universitarios [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Trujillo: Perú. Repositorio institucional de la Universidad Nacional de Trujillo. https://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/14060
Ahumada, E. (2018). Unidad didáctica para la comprensión lectora de normas mercantiles en contaduría pública [tesis de maestría]. Universidad Libre de Colombia: Colombia. Repositorio institucional de la Universidad Libre de Colombia. https://hdl.handle.net/10901/15984
Aldana, P. (2021). Estrategias cognitivas y metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en una segunda lengua (inglés) en estudiantes de bachillerato. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales (BARQUISIMETO-VENEZUELA), 53, 143-151. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/12/Ed.53143-151-Padilla.pdf
Asensi, V. y Parra, A. (2002). El método científico y la nueva filosofía de la ciencia. Anales de Documentación, 5, 9-19. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2251
Benavides, C. y Tovar, N. (2017). Estrategias didácticas para fortalecer la enseñanza de la comprensión lectora en los estudiantes del grado tercero de la Escuela Normal Superior de Pasto [tesis de maestría]. Universidad Santo Tomás: Colombia. Repositorio institucional de la Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/9533/BenavidesCristian2017.pdf?sequence
Bolarín, M., Porto, M. y Lova, M. (2019). Implementation of bilingual programs in primary education: teaching and evaluation strategies. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 1 Monográfico, 207-234. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/elia.mon.2019.i1.09
Bondarenko, N. (2009). El componente investigativo y la formación docente en Venezuela. Estudios Pedagógicos, 35(1), 253-260. https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000100015
Bulnes, E. (2012). Prácticas pedagógicas prevalecientes en la enseñanza del idioma inglés como lengua extranjera en el distrito escolar no. 5 del distrito central. El caso de los centros educativos John F. Kennedy, Dr. Esteban Mendoza y Guaymuras [tesis de maestría]. Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán: Honduras. Repositorio Centro Americano SIIDCA-CSUCAhttps://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUPNFM402/Details
Calvo, A. (2019). Aplicación del programa st-reading y comprensión lectora (intermedio) del idioma inglés en estudiantes del Instituto Cultural Peruano Norteamericano-Chimbote [tesis de maestría]. Universidad de San Pedro: Perú. Repositorio institucional de la Universidad de San Pedro. http://repositorio.usanpedro.edu.pe/handle/USANPEDRO/14794
Camelo, J. (2017). Learning English with a didactic strategy in elementary school at Gimnasio Nuevos Andes School In Bogota, Colombia [tesis the Bachelor]. Universidad Nacional Abierta y a Distancia: Bogota. Repositorio institucional de Universidad Nacional Abierta y a Distancia. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/13930
Camilloni, A. (2018). Didáctica y currículo universitario: palabras, conceptos y dilemas conceptuales en la construcción del conocimiento didáctico. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5(2), 12-23. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/158
Cante, S., Conejo, M., Quevedo, E., Ramírez, H. Y Rodríguez, E. (2015). ¿Inclusión o educación inclusiva? estrategias didácticas en la educación para todos [tesis de maestría]. Universidad San Buenaventura: Bogotá. Repositorio institucional de Universidad San Buenaventura. http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/137831.pdf
Capra, F. 1999. La trama de la vida. 2ª. Edición. Barcelona: Anagrama.
Caro, M. Gonzales, C., Marín, N. (2018). El rol de la reflexión en la práctica pedagógica: percepciones de docentes de idiomas en formación. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 32, 217-235. https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8128
Casart, Y. (2020). Procedimiento computarizado de evaluación dinámica en el uso de pruebas estandarizadas de comprensión lectora en Inglés como LE: un estudio de caso [tesis doctoral]. Universidad Pompeu Fabra: Barcelona. TDX. https://www.tesisenred.net/handle/10803/670906
Castro, E. y Jessup, M. (2022). Educación y evaluación, más allá de la imposición del poder desde el área de inglés. Revista internacional de aprendizaje, 9(1), 55-67. http://doi.org/10.18848/2575-5544/CGP/v09i01/55-67
Castro, E. y Londoño P. (2021). Fortalecimiento del proceso de comprensión lectora en inglés de los estudiantes de bachillerato en Colombia. Warisata-Revista de Educación, 3(8), 115–134. https://doi.org/10.33996/warisata.v3i8.562
Castro, E. y Londoño, P. (2024). La estrategia didáctica como potencializadora de la comprensión lectora en inglés. Warisata, 6(17), 25-41. https://revistawarisata.org/index.php/warisata/article/view/1291
Castro, E., Guateque, J. y Londoño, P. (2022a). Importancia del docente y su formación en las reformas educativas en Latinoamérica. Pedagogía y Sociedad, 25(63), 18-42. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1407
Castro, E., Guateque, J. y Londoño, P. (2022b). Importancia y relación entre la educación integral, la calidad y la equidad educativa, y el directivo docente. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 262-280. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061118
Cedeño, L. (2017). El uso de estrategias metodológicas activas y participativas en la enseñanza aprendizaje de inglés como lengua extranjera y su incidencia en la adquisición de la comprensión lectora en los estudiantes del Instituto de Lenguas de la Universidad Técnica de Manabí [tesis doctoral]. Universidad Técnica de Manabí: Ecuador. Cibertesis. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/6450
Chalmers, F. (2000). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? (3° edición). México: Siglo XXI Editores.
Chávez, M., Saltos, M., y Saltos, C. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Dominio de las Ciencias 3(mon), 759-771. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6234740.pdf
Congreso de la República. (julio de 2013). Ley 1651. Por medio de la cual se modifican los artículos 13, 20, 21, 22, 30 y 38 de la Ley 115 de 1994 y se dictan otras disposiciones-Ley de Bilingüismo. Diario Oficial 48.849, 2013. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381602.html?_noredirect=1
Consejo Europeo. (2002). Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje, evaluación. Madrid: 2 Ministerio de Educación, Cultura y Deporte-Anaya.
Contreras, R. (2004). El paradigma científico según Kuhn. Desarrollo de las ciencias: Del conocimiento artesanal hasta la ciencia normal. Revista VI Escuela Venezolana para la Enseñanza de la Química, 43- 51. http://soplaar.com/material_individual/pdf/790S641O557P918L956A23R29.pdf
Crystal, D. (2003). English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press
De Vincezi, A. y Tudesco, F. (2009). La educación como proceso de mejoramiento de la calidad de vida de los individuos y de la comunidad. Revista Iberoamericana de educación, 49(7), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie4972047
Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, (16), 120-136. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3342741.pdf
García, A. (2020). Los principios de la complejidad y su aporte al proceso de Enseñanza. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, 28(109), 1012-1032. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002801893
Garretón, M. (2000). La sociedad en que Vivi(re)mos: introducción sociológica al cambio de siglo. Santiago: LOM Editores.
Giddens, A. (1999). Las consecuencias de la modernidad. Madrid: Editorial Alianza.
Gómez, C., Hernández, M. y Ramos, R. (2016) Principios epistemológicos para la Enseñanza aprendizaje, según el pensamiento complejo de Edgar Morin. Pueblo Continente, 27(2), 471-479, 2016. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/699.
Grisales, L.(2012). Aproximación histórica al concepto de didáctica universitaria- Educación y Educadores, 15(2), 203-218. https://www.redalyc.org/pdf/834/83424870004.pdf
Guarín, M. (2017). Desarrollo de Habilidades de Comprensión Lectora en inglés -Como Lengua Extranjera- en Estudiantes de Quinto de Primaria, de una Institución Pública, del Municipio de Cartago, Valle del Cauca [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Manizales: Colombia. Archivo digital. http://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/725
Guarín, S. y Acebedo, M. (2024). Fortalecimiento de la comprensión lectora en el idioma inglés por medio de herramientas virtuales de aprendizaje a estudiantes de cuarto primaria del colegio cooperativo COMFENALCO de Bucaramanga, Colombia. Revista Espacios, 45(2), 83-96. https://www.revistaespacios.com/a24v45n02/24450207.html
Guerrero, K. y Valderrama L. (2021). Caracterización de las estrategias didácticas para la comprensión lectora del inglés en estudiantes de grado 6 de la I.E.R. D. [tesis de maestría]. Universidad de la Salle: Colombia. Repositorio institucional de la Universidad de la Salle. Agua Blanca sede Minipí. https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_didactica_lenguas/19
Gunduz, N., y Hursen, C. (2015). Constructivism in Teaching and Learning; Content Analysis Evaluation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 526-533. https://www.researchgate.net/publication/282536521_Constructivism_in_Teaching_and_Learning_Content_Analysis_Evaluation
Guzmán, M. (2011). Sociedad y educación: La educación como fenómeno social. Foro Educacional, 19, 109-120. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6429461.pdf
Harvey, L. (2004-2014). Analytic Quality Glossary. Quality Research International. https://www.qualityresearchinternational.com/glossary/#g
Herrera, J. y Martínez, A. (2018). El saber pedagógico como saber práctico. Pedagogía y Saberes, 49, 9-26. DOI:10.17227/pys.num49-8167
Holoveski, V. (2013). Logros y dificultades en la comprensión lectora de cuentos tradicionales en el aula de inglés como lengua extranjera [tesis de maestría]. Universidad Nacional De Rosario: Argentina. REPHIPUNR. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/11398
Iranzo, V. (2005). Filosofía de la ciencia e historia de la ciencia. Quaderns de filosofia i ciència, 35, 19-43. https://www.uv.es/sfpv/quadern_textos/v35p19-43.pdf
Jessup, M., Pulido, R. y Fernández, M. (2013). Formación docente y educación para el desarrollo humano integral. Revista internacional Magisterio, educación y pedagogía, 65. https://bibliotecadigital.magisterio.co/revista/no-65-formaci-n-docente
Kramsch, C. (2014). Language and Culture. AILA Review, 27, 30–55. https://www.researchgate.net/publication/277912797_Language_and_Culture
Ledesma, P. (2024). Enseñanza del inglés como lengua extranjera y desarrollo de competencias lingüísticas. Journal Scientific Investiga, 8(1). https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.6067-6100
López, A. y Zawady, Y. (2021). Estrategias didácticas innovadoras para una educación inclusiva en estudiantes con problemas de aprendizaje [tesis de maestría]. Universidad de la Costa: Barranquilla. Repositorio institucional de la Universidad de la Costa https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/8748/ESTRATEGIAS%20DID%C3%81CTICAS%20INNOVADORAS%20PARA%20UNA%20EDUCACI%C3%93N%20INCLUSIVA%20EN%20ESTUDIANTES%20CON%20PROBLEMAS%20DE%20APRENDIZAJE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martínez, R. (2021). Effective Teaching Strategies and Behaviors of Legal Translation Lecturers in Spain. Íkala, 26(2), 317-330. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v26n2a10
Matos, J. (2017). Lectura de textos literarios en inglés y comprensión lectora en los estudiantes de la especialidad lengua-inglés de la promoción 2012 de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle [tesis de maestría]. Universidad Nacional de Educación: Perú. Repositorio institucional de la Universidad Nacional de Educación. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1424
Ministerio de Educación Nacional colombiano. (2006). Serie Guías 22. Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional colombiano. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje: Inglés Grados 6 a 11. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional colombiano. (1998). Serie Lineamientos Curriculares Idiomas Extranjeros. Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Montero, R. (2016). Actividades extracurriculares y su influencia en la comprensión lectora del idioma inglés en los estudiantes del Instituto Superior Pedagógico Público “Marcos Duran Martel”- Huánuco 2013 [tesis doctoral]. Universidad Nacional “Hermilio Valdizán: Perú. LaReferencia. https://www.lareferencia.info/vufind/Record/PE_3dae0c500b4f885970659dc3c3a71641
Morín, E. (2004).Epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología,20 (02). http://hdl.handle.net/10481/7253
Morin, E. y Vallejo-Gómez, M. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro: Edgar Morin (Mercedes Vallejo-Gómez, trad.). Francia: UNESCO.
Navarro, B., Álvarez, N., Beltrán, J. C., Peña, S. y Guzmán, A. (2021). Estrategias didácticas y sus dinámicas en el tratamiento de los trastornos específicos del lenguaje en el estudiantado chileno. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(1), 23-38. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.002
Nova, A. (2015). La formación integral: una apuesta de la educación superior. Cuestiones de Filosofía, 1(18), 185-214. https://doi.org/10.19053/01235095.v1.n18.2016.5363
Olín, I. (2018). La comprensión lectora en el idioma inglés y su influencia en el aprendizaje significativo, en los estudiantes del tercer semestre en la especialidad de educación inicial del Instituto de Educación Superior Pedagógico Público Arequipa, Cayma [tesis de maestría]. Universidad Nacional San Agustín de Arequipa: Perú. Repositorio institucional UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8367
Puentes, J. (2020). Fortalecimiento de la competencia comunicativa de inglés, en los estudiantes de sexto grado del Instituto Caldas, a través de una estrategia didáctica mediada por las tic [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Bucaramanga: Colombia. Repositorio institucional. Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/12482/2020_Tesis_Johanna_Marcela_Puentes_Celis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ruiz, R.(ed. Gratuita). (2007) La Ciencia y el Método Científico. https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2007/08/ciencia-y-el-metodo-cientifico.pdf
Runge, A. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo,27 (62), 201-240. https://doi.org/10.21500/01212753.1500
Saez, N. (2019). Estilos de aprendizaje VAK y la comprensión lectora del idioma inglés en los estudiantes del Centro de Idiomas de la Universidad Peruana Unión, 2019 [tesis de maestría]. Universidad Peruana Unión: Perú. Repositorio institucional de Universidad Peruana Unión. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/2097
Seclén, R. (2015). Programa de estrategias metodológicas para mejorar la comprensión lectora de inglés especializado en los estudiantes del primer ciclo de la facultad de medicina veterinaria de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo [tesis de maestría]. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo: Perú. Repositorio institucional de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/7976
Ticota, C. (2018). Estrategias cognitivas y comprensión lectora en el idioma inglés en los estudiantes de la Universidad Peruana Los Andes–2016 [tesis de maestría]. Universidad Nacional De Educación Enrique Guzmán y Valle: Perú. Repositorio institucional de la Universidad Nacional De Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/2060?show=full
Vázquez, A., Acevedo, J., Manassero, M. y Acevedo, P. (2001). Cuatro paradigmas básicos sobre la naturaleza de la ciencia. Argumentos de Razón Técnica, 4, 135-176. http://institucional.us.es/revistas/argumentos/4/art_5.pdf
Venet, M. y Correa, E. (2014). El concepto de zona de desarrollo próximo: un instrumento psicológico para mejorar su propia práctica pedagógica. Pensando Psicología, 10(17), 7-15. doi: http://dx.doi.org/10.16925/pe.v10i17.775
Zhou, B. (2022). Construction and Simulation of Online English Reading Model in Wireless Surface Acoustic Wave Sensor Environment Optimized by Particle Swarm Optimization. Discrete Dynamics in Nature and Society, 1-11. https://www.researchgate.net/publication/357756422_Construction_and_Simulation_of_Online_English_Reading_Model_in_Wireless_Surface_Acoustic_Wave_Sensor_Environment_Optimized_by_Particle_Swarm_Optimization
Downloads
Published
Versions
- 2024-11-08 (6)
- 2024-07-31 (5)
- 2024-09-19 (4)
- 2024-08-04 (3)
- 2024-08-04 (2)
- 2024-06-30 (1)