This is an outdated version published on 2025-07-01. Read the most recent version.

Primeras nociones para la elaboración de una teoría de la polifonía crítica y su configuración: un ejemplo de aplicación en Antígona González (2012), de Sara Uribe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/vel.vi26.264

Keywords:

Polifonía, Crítica, Necroescrituras, Antígona González

Abstract

This paper presents the initial notions for the development of a theory of critical polyphony and its configuration within Antígona González (2012), by Sara Uribe, based on the Scandinavian Theory of Linguistic Polyphony (ScaPoLine) and Cristina Rivera Garza's necrowritings. This critical polyphony consists of the staging of various participants in discourse through voice, which is performed through a polyphonic configuration that represents social phenomena surrounding forced disappearance in Mexico. The ScaPoLine provides notions that allow us to describe the polyphonic configuration present in Antígona González and how it gives meaning to the work of its structure. Meanwhile, concepts from necro-writings and practices of communalism by Cristina Rivera Garza help us relate how polyphony is constructed in the social context from which it is written about, challenging other forms of literary production in order to question social issues marked by violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Gabriela Vázquez de la Torre, Universidad de Guadalajara

Ana Vázquez de la Torre (Guadalajara, 1995) es Licenciada en Letras Hispánicas por la Universidad de Guadalajara. Actualmente, estudia la Maestría en Estudios Críticos del Lenguaje, donde desarrolla la tesis “La polifonía crítica en Antígona González” con el apoyo del CONAHCYT. Además, es profesora en el CAAV, Universidad de Medios Audiovisuales. Ha realizado estancias académicas en el Institut Catholique de Paris y en la Universidad Veracruzana; y ha participado en congresos como el EIELLZ, el CONELL, el CONAJILyH, las IV Jornadas de Literaturas InterAmericanas y el Coloquio La pragmática polifónica: lengua, cine y literatura, como traductora, juez y ponente.

Published

2025-07-01

Versions

How to Cite

Vázquez de la Torre, A. G. (2025). Primeras nociones para la elaboración de una teoría de la polifonía crítica y su configuración: un ejemplo de aplicación en Antígona González (2012), de Sara Uribe. Verbum Et Lingua: Didáctica, Lengua Y Cultura, (26). https://doi.org/10.32870/vel.vi26.264