Memoria, posmemoria y re-enactment en el cine documental argentino

Authors

  • Kirsten Kramer Bielefeld University

DOI:

https://doi.org/10.32870/vel.vi6.51

Keywords:

postmemory, re-enactment, desaparecidos,, documentary cinema

Abstract

In contemporary Argentine cinema the confrontation with the memory of the state terrorism practiced during the last military dictatorship is articulated both in fictions and documentaries whose reconstructions of the past appear to be closely related to the experience of the present. The filmic articulations of social memory are frequently associated with the concept of ‘postmemory’ which is not only defined by the posteriority of remembrance and its highly reflexive status but is also caracterized by various practices of re-embodiment or of the re-enactment of the traumatic past. The present article investigates the cinematographic techniques as well as the socio-cultural implications which mark the documentary representations of ‘postmemory’ in three films directed by children of desaparecidos: Papá Iván (María Inés Roqué, 2000), Los rubios (Albertina Carri, 2003), M (Nicolás Prividera, 2007). It focuses in particular on the continual oscillation between the opposed techniques of reflexive distancing and affective re-enactment which alter the relation between past and present and threaten to blur the very boundaries separating victims and perpetrators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilar, Gonzalo. (2008) Los rubios: Mourning, Frivolity, and Melancholy. En New Argentine Cinema. Other Worlds. Palgrave Macmillan. Pp. 155-170.

Amado, Ana. (2003) Herencias. Generaciones de duelo en las políticas de la memoria. En Revista Iberoamericana. Vol. 69. Pp. 137-153.

Amado, Ana. (2004) Ordenes de la memoria y desórdenes de la ficción. En Ana Amado/Nora Domínguez (Eds.). Lazos de familia: Herencias, cuerpos. Buenos Aires: Paidós. Pp. 13-81.

Amado, Ana. (2009) La imagen justa: cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.

Andermann, Jens. (2011) New Argentine Cinema. London/New York: I.B. Tauris.

Aon, Luciana. (2011) Una cuestión de representación: las películas de los directores-hijos. En Estudios. Vol. 25 (Enero-Junio). Pp. 219-230.

Assmann, Aleida. (2006) Der lange Schatten derVergangenheit: Erinnerungskultur und Geschichtspolitik. Munich: Beck.

Assmann, Jan (1997). Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in früheren Hochkulturen. Munich: Beck.

Barthes, Roland. (1995) La chambre claire. Note sur la photographie. En Barthes, Roland. Oeuvres complètes. Vol. 3. Paris: Le Seuil. Pp. 1103-120.

Blejmar, Jordana. (2013) Toying with History: Playful Memory in Albertina Carri’s Los rubios. En Journal of Romance Studies. Vol. 13, núm. 3 (Winter). Pp. 44-61.

Ciancio, María Belén. (2013) Labyrinths and Lines of Memory in Documentary Film: núm. 6 / julio-diciembre / 2015 39 Memoria del saqueo and Los rubios from a Philosophical Perspective. En Latin American Perspectives. Vol. 40, núm. 101. Pp. 101-113.

Deleuze, Gilles. (1983/1985) Cinéma. Vol.1/2. Paris: Editions de Minuit.

Dray, William H. (1995) History as Re-Enactment. Oxford: Clarendon Press.

Feierstein, Daniel. (2007) El genocidio como practica social. Entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aites: Fondo de cultura económica.

Hirsch, Marianne. (1997) Family Frames. Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge: Harvard UP.

Hirsch, Marianne. (2001) Surviving Images. Holocaust Photographs and the Work of Postmemory. En Barbie Zelizer (Ed.). Visual Culture and The Holocaust. London: Athlone P. Pp. 215-246.

Hirsch, Marianne. (2008) The Generation of Postmemory. En Poetics Today. Vol. 29, núm. 1 (Spring). Pp. 103-128.

Jelin, Elizabeth. (2002) Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Kettner, Fabian. (2008) Sprecher der Toten. En Prodomo [en línea]. Vol. 8. Disponible en: http://www.prodomo-online. org/ausgabe-8/archiv/artikel/n/sprecher-der-toten.html

Kohan, Martín. (2004): La apariencia celebrada. En Punto de vista. Vol. 78. Pp. 24-30.

Nichols, Bill. (1991) Representing Reality. Issues and Concepts in Documentary. Bloomington e.a.: Indiana UP.

Nichols, Bill. (2001) Introduction to Documentary. Bloomington: Indiana UP.

Noll-Opitz, Daniela. (2011) Los rubios (2003) de Albertina Carri – una poetología de la (pos)memoria. En Josef Raab/Sebastian; Thies/Daniela Noll-Opitz (Eds.). Screening the Americas/Proyectando las Américas. Narration of Nation in Documentary Film/Narración de la nación en el cine documental.Trier: Wissenschaftlicher Verlag. Pp. 335-354.

Nouzeilles, Gabriela. (2006) Postmemory Cinema and the Future of the Past in Albertina Carri’s Los Rubios. En Journalof Latin American Cultural Studies: Travesia. Vol. 14, núm. 3. Pp. 263-278.

Page, Joanna (2009) Crisis and Capitalism. Durham: Duke UP.

Peña, Fernando Martín. (2003) Generación 60 – 90. Buenos Aires: Malba.

Peña, Fernando Martín. (2012) Cien años de cine argentino. Buenos Aires: Biblos.

Quiles, Laia. (2008) Sutiles pretéritos. (Post) memoria(s) y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo. En Gregorio Martín Gutierrez (Ed.). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B. Pp. 83-99.

Sarlo, Beatriz. (2005) Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo, una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Schumann, Peter B. (1982a) Handbuch des lateinamerikanischen Films (Manual del cine latinoamericano). Frankfurt a.M./Madrid: Vervuert.

Schumann, Peter B. (1982b) Kino und Kampf in Lateinamerika. Zur Theorie und Praxis des politischen Kinos. Hamburg: Hanser.

Schwarzböck, Silvia. (2007) Estudio crítico sobre Crónica de una fuga. Buenos Aires: Picnic.

Todorov, Tzvetan. (1994) Introducción a la literatura fantástica. México: Edición Coyoacán.

Yates, Frances. (1966) The Art of Memory. London: Routledge.

Kisten Kramer

Published

2015-12-01

How to Cite

Kramer, K. (2015). Memoria, posmemoria y re-enactment en el cine documental argentino. Verbum Et Lingua: Didáctica, Lengua Y Cultura, (6), 27–39. https://doi.org/10.32870/vel.vi6.51