The Use Of Diminutives In Spanish Sung Music: A Morphopragmatic Analysis

Authors

  • Alexis Missael Vizcaíno Quirarte Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/vel.vi23.235

Keywords:

Morphopragmatics, Spanish songs, diminutives, emotions

Abstract

Abstract: This study analyzes the use of diminutives in 20 Spanish songs from a morphopragmatic perspective, with the aim of identifying the contexts and functions they serve in communication. The results indicate that diminutives are most frequently used to express affection, followed by pejorative meaning and, to a lesser extent, littleness. These findings contrast with the traditional semantic notion that diminutives are mainly used to indicate smallness. Furthermore, the study reveals that diminutives are used consistently in different subgenres of the discursive genre of song in Spanish. As Fernández Soriano (2013) points out, diminutives in children's poetry fulfill an expressive and emotional function that is not found in the common language. Similarly, this study found that diminutives in songs are mainly used to express affection and kindness. In conclusion, this descriptive study highlights the importance of analyzing the morphopragmatic use of diminutives in different linguistic contexts, and points the need to revise and update the traditional semantic notion of this phenomenon.

Keywords: Morphopragmatics, Spanish songs, diminutives, emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, J. M. (2017). La función expresiva de los diminutivos en la lengua hablada. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 72, 91-115.

Álvarez, R. (2017). Los diminutivos en el español: una perspectiva semántica. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 22(1), 91-102.

Appah, C., & Appiah Amfo, N. (2011). The Morphopragmatics of the Diminutive Morpheme (-ba/-wa) in Akan. Lexis: Journal in English Lexicology.

Arizpe, G. (2018). La morfopragmática en el español: estudio de los sufijos -ón y -ona. . En C. Fernández, Los estudios del español en el siglo XXI (págs. 9-20). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Blasco, M. (2016). Aumentativos y diminutivos. En I. Bosque, & V. Demonte, Gramática descriptiva de la lengua española (págs. 2333-2362). Espasa.

Barbaresi, L., & Dressler, W. (2020). Pragmatic explanation in morphology. En V. Pirrelli, I. Plag, & W. Dressler, Word Knowledge and Word Usage, A Cross-Disciplinary Guide to the Mental Lexicon (págs. 405-452). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.

Coello, J. (2007). El diminutivo en español: su origen y función. Verba(34), 155-190.

Crocco Galèas, G. (2007). Diminutives within the theory of morphopragmatics. Working Papers in Linguistics.

De Fina, A. (1993). Identity in narrative: A study of immigrant discourse. John Benjamins Publishing.

Díaz Pérez, F. (2016). Los diminutivos en el lenguaje cotidiano. Aplicaciones a la enseñanza de ELE. . (C. E.-L. Mancha., Ed.) Investigación, enseñanza y profesión, 47-63.

Dressler, W., & Merlini Barbaresi, L. (1994). Morphopragmatics: diminutives and intensifiers in Italian, German, and other languages. Berlin: The Hague: Mouton de Gruyter.

Fernández Soriano, O. (2013). El papel de los diminutivos en la poesía infantil. Mifroma: revista en línea de didáctica de la lengua y la literatura(9), 1-17.

Fernández Soriano, O. (2013). El uso de los diminutivos en la poesía infantil. Infancia y Aprendizaje, 36(4), 445-458.

Fontanella de Weinberg, M. B. (2012). Los diminutivos en español: ¿un recurso afectivo? Boletín de FIL.

González Salinas, A. (2001). The Relation between Syntax, Semantics and Pragmatics. Revista de Humanidades: Tecnológico de Monterrey(11), 13-19.

Hernández Flores, N. (2018). Los diminutivos en las letras del reggaetón en español. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 56(2), 71-87.

Johnson, K., & Christensen, J. F. (2014). Word segmentation is aided by general assumptions and cognitive abilities. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 67(8), 1584-1598.

Lázaro Mora, F. A. (1999). La derivación apreciativa. In Demonte, V. and Bosque, I. Gramática descriptiva de la lengua española, III, 4645-4682.

Marrero, V., Aguirre, C., & Albalá, M. (2007). The Acquisition of Diminutives in Spanish: A useful device. En I. Savickiené, & W. Dressler, The Acquisition of Diminutives: A cross-linguistic perspective (págs. 155-179). Armsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Martín Zorraquino, M. (2012). Los diminutivos en español: aspectos morfológicos, semánticos y pragmáticos. En L. Luque Toro, J. Medina Montero, & R. F Luque, Los valores estilísticos de los diminutivos y la teoría de la cortesía verbal. (págs. 123-140). Venice, Italy: Léxico Español Actual III.

Mendoza, M. (2005). Polite diminutives in Spanish: A matter of size? En R. Lakoff, & S. Ide, Broadening the Horizon of Linguistic Politeness (págs. 163-174). Armsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Peña, J. (1999). Partes de la Morfología. Las Unidades del Análisis Morfológico. En

I. Bosque, & V. Demonte, Gramática Descriptiva de la Lengua Española (Vol. III, págs. 4305-4366). Madrid: Espasa.

Pinkster, H. (1990). Politeness and mitigation in Spanish: a morpho-pragmatic analysis. En H. Pinkster, & I. Genee, Unity in Diversity (pág. 107). Berlin: De Gruyter Mouton.

Rodríguez Herrera, J. M., & Sanz Sanz, F. (2015). Función comunicativa de los diminutivos en las conversaciones informales en español. Anuario de Letras(53), 131-154.

Santibáñez Sáenz, F. (1999). Conceptual Interaction and Spanish Diminutives. Cuadernos de investigación filológica, 25, 173-190.

Savickiené, I., & Dressler, W. (2007). The Adquisition of Diminutives: A cross-linguistic perspective. Armsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Spanish Linguist. (13 de 11 de 2016). spanishlinguist.us. Recuperado el 30 de 11 de 2021, de spanishlinguist.us: http://spanishlinguist.us/tag/diminutives/

Published

2024-03-08

How to Cite

Vizcaíno Quirarte, A. M. (2024). The Use Of Diminutives In Spanish Sung Music: A Morphopragmatic Analysis. Verbum Et Lingua: Didáctica, Lengua Y Cultura, (23), 151–174. https://doi.org/10.32870/vel.vi23.235